Emotie in communicatie
Bureau Aardewerk brengt mensen in beweging
Communiceren is een omgangsvorm die in belangrijke mate bijdraagt aan het verwezenlijken van ambities. Of het nu gaat om het betrekken en motiveren van eigen medewerkers of het versterken van imago en reputatie naar buiten toe, het draait altijd om mensen die vertrouwen in mensen en organisaties putten uit hun gevoel. De kunst is om dit gevoel over te brengen door de juiste snaar te raken. En dat is wat Bureau Aardewerk doet: mensen in beweging brengen.
We geloven in de kracht van emotie
Bureau Aardewerk realiseert al meer dan 15 jaar mediaproducties, van concept tot eindproduct. Onze wortels liggen in het bewegende beeld maar internet, interactieve omgevingen en andere media zijn in de loop der jaren steeds belangrijker geworden. Toch zien wij film nog steeds als het meest geschikte medium om een gevoel over te brengen. Om mensen te prikkelen, te interesseren, te laten reflecteren, ontvankelijk te maken voor informatie. We zetten emotie in om overtuigend te communiceren.
Authenticiteit staat bij ons centraal
Om dat te bereiken is het zaak om heel dicht bij mensen te blijven. Geen gladde praatjes, want die gelooft toch niemand. Authenticiteit moet centraal staan. Daar begint namelijk het gevoel van vertrouwen en herkenning. Toch gaat het vaak anders en ligt het accent op de verkeerde zaken. Mooie setting, prachtig licht, een presentator met zorgvuldig uit het hoofd geleerde vragen en een quasi ontspannen hoofdpersoon met tevoren zorgvuldig doorgesproken antwoorden. Onze overtuiging is dat dit soort producties zijn doel voorbij schiet.
We zoeken aansluiting bij de doelgroep
Wie moet er bewegen en waarom? Wat spreekt de kijker aan? Soms biedt een thema houvast. Bijvoorbeeld als een film ingezet wordt als instrument in een veranderingstraject. Het werpt vragen op, jaagt de discussie aan of geeft een referentiekader. Zowel voor medewerkers die aan het woord komen als voor de kijker om erop te reageren.
Onze concepten koppelen de context aan resultaat
Contentmarketing
Een verhaal waar naar gekeken en geluisterd wordt. Goede content maken is best een uitdaging. Een link leggen tussen de inhoud en de afzender. Inspireren of informeren. Het gevoel overdragen dat past bij het merk. Video domineert inmiddels alle online communicatie en is een uitstekend medium om met content marketing uw doelstelling te bereiken. Want bewegend beeld zegt meer dan duizend woorden!
Congressen en evenementen
Boeien en binden. Waarom zijn we bij elkaar? Wat hebben we gemeen? Een enthousiasmerend verhaal brengt deelnemers in de juiste stemming. Na een evenement met een goed gevoel naar huis. Een succesvol congres hoeft niet te eindigen na de laatste spreker. Een reportage of samenvatting waar de deelnemer zich in herkent en enthousiast van wordt. Waarvan de inhoud ook na afloop doorgegeven wordt. Als herinnering of om het verhaal door te vertellen, ook op internet.
Documentaires en bedrijfsfilms
Hoe ziet de wereld er uit? Hoe willen we gezien worden? Wat is het bestaansrecht van een organisatie? Een documentaire is een manier van vertellen waarbij het gaat om de werkelijkheid. De subjectieve werkelijkheid van de maker, wel te verstaan. Die inspireert of niet. Een goed gemaakte bedrijfsfilm geeft gelegenheid om het unieke ‘corporate verhaal’ te ontdekken. Maar dan moet het gevoel wel kloppen en de juiste snaar geraakt worden. Gelukkig wordt in toenemende mate het belang van emotie in bedrijfscommunicatie onderschreven.
Leren en trainen
Online opleiden roept associaties met computernetwerken op. Een manier om afstandsonderwijs mogelijk te maken. Plaats en tijdsonafhankelijkheid. Maar veel belangrijker voor het resultaat zijn het leermateriaal en het leerproces zelf. Beeld en geluid spelen daar een hoofdrol in.
Promoties en campagnes
Met een heldere, duidelijke boodschap de kijker in beweging zetten. Dat is de kern. De juiste taal spreken. Het goede beeld laten zien. De emotie overbrengen. Om een doelgroep te inspireren of enthousiasmeren. Voor actie!